Game Boy Color

Visar 1–20 av 53 resultat

Välkommen till Game Boy Color avdelningen! Här hittar du allt från startpaket till tillbehör och spel till formatet.

Året var 1998 när Nintendo lanserade uppföljaren till sin storsuccé Game Boy. Den första Game Boy konsolen hade kommit ut 1989 och många ifrågasatte initialt dess svartvita skärm och mindre kraftfulla processor. Det visade sig dock att detta hade varit en utmärkt strategi då Game Boy var mindre och drog mindre batterier än sina konkurrenter, vilket gjorde den bättre på just det den var till för, att vara ett bärbart spelformat som kunde användas när användaren inte hade tillgång till ett eluttag. När Game Boy Color (GBC) kom ut så hade tekniken utvecklats så mycket att Nintendo hade kunnat bygga in färgskärm och en kraftfullare processor, utan att konsolen blev större och med bibehållen batteritid.

Game Boy hade sålt över 70 miljoner enheter när Game Boy Color kom ut. För att göra övergången till GBC så smärtfri som möjligt för konsumenterna så gjorde Nintendo sin nya konsol bakåtkompatibel med alla de gamla svartvita spelen. I början gjordes även spelen till GBC kompatibla med Game Boy, även om de på den gamla konsolen endast kunde spelas i svartvitt.

Nintendo hade med sin Game Boy haft en marknadsandel på imponerande 99% under slutet av dess livslängd. Detta monopol på den bärbara spelmarknaden kom i gungning vid GBC’s lansering då många konsumenter inte ansåg att den nya konsolen tillförde mycket mer än lite färg på ungefär lika avancerade spel som tidigare. Och i många avseenden hade konsumenterna rätt, då de nya spelen medvetet inte utnyttjade GBC’s fulla kraft pga. att de även skulle kunna fungera på Game Boy. Detta var ett dilemma för Nintendo, och det blev inte bättre av att nya spelare tog sig in på marknaden. SNK lanserade sin Neo Geo Pocket samma år som GBC kom ut och Bandai släppte sin WonderSwan året därpå. Båda dessa konsoler började skära ut marknadsandelar i Nintendos marknad.

Tidiga spel till GBC hade som tidigare nämnts en del att önska, trots vissa pärlor såsom Tetris DX och Zelda: Link’s Awakening DX. Revolutionen var dock på väg och den började 1999 med Super Mario Bros DX, ett spel som fullt ut utnyttjade kraften i GBC (och därmed inte var kompatibelt med den gamla Game Boy konsolen). Samma år kom även Pokémon Gold och Pokémon Silver ut som spann vidare på Nintendos Pokémon franchise. Pokémon hade räddat den tidigare Game Boy från att dö ut några år tidigare och hade en mycket stark påverkan även på GBC. Denna nytändning fick även många tredjepartstillverkare att strömma till Nintendos läger. Konami släppte den originella titeln Survival Kids såväl som ett exklusivt Metal Gear spel. Rare portade sitt Perfect Dark och Donkey Kong Country medan Capcom släppte en ny version av sitt 1942, såväl som bärbara versioner av Street Fighter Alpha och Resident Evil.

2001 så dominerade återigen Nintendo den bärbara marknaden och framtiden verkade säkrad för GBC. Lite oväntat för många var detta dock det året då Nintendo valde att lansera ytterligare än uppföljande konsol, sin Game Boy Advance (GBA). GBA var otroligt mycket kraftfullare än GBC vilket ledde till att GBC började fasas ut långt innan många hade väntat. GBC hade trots detta några år till på marknaden då den hade ett lägre pris än sin efterföljare och det fortsatte att släppas spel till formatet ända fram till 2003. Efter GBA’s debut avtog antalet tunga spelsläpp till GBC men det stoppade inte Nintendo och Capcom från att gemensamt producera de båda mycket uppskattade Zelda-spelen The Oracle of Ages och The Oracle of Seasons.