NES 8-Bit

.
Välkommen till Nintendo NES 8-Bit avdelningen! Här hittar du allt från startpaket till tillbehör och spel till formatet.

Efter att tv-spelsmarknaden hade haft en stadig uppgång under slutet av 70- och början av 80-talet så näst intill kraschade hela branschen 1983. Marknaden hade varit otroligt lukrativ med en mycket stark efterfrågan på spel vilket lockade till sig fler och fler tillverkare. Fler och fler spel släpptes varje månad, många gånger av företag som visste mer om marknadsföring och försäljning än om hur man gör bra spel. Den starka efterfrågan började i samband med det allt större utbudet av snabbt producerade och undermåliga titlar att minska, för att sedan nästan upphöra. 1983 gjorde de flesta i branschen den bedömningen att konsolmarknaden var slut och att framtiden istället tillhörde datorer med fler användningsområden än bara spel. I västvärlden självdog därmed många konsoler.

I Japan var läget inte lika allvarligt då den japanska konsolmarknaden inte hade karaktäriserats av massläpp av undermåliga spel i lika hög grad som den i väst. Nintendo var ett av de japanska företagen som efter tvspelskraschen 1983 hade lanserat ett nytt konsolformat med stor framgång på hemmaplan. Efter sina stora framgångar med sin Famicom, som systemet hette i Japan, ville Nintendo expandera till väst. Lanseringen inleddes i Nordamerika 1985 där intresset inledningsvis var svalt då förtroendet för system primärt designade för spel var mycket lågt. Nintendo, med sitt Nintendo Entertainment System (NES) som konsolen döptes till i väst, skulle dock under de kommande åren bli den primära drivkraften bakom konsolernas återtåg i väst. Anledningarna till framgången var många, men den mest dominanta var antagligen de extremt högkvalitativa titlarna som släpptes från Nintendo och deras tredjepartstillverkare. Kvaliteten på spelen garanterades genom företagets egen granskning av alla spel som stod inför release. För att ett företag skulle få släppa ett spel till NES var det tvunget att bli certifierat av Nintendo och få stämpeln ”Nintendo Seal of Quality”. Antalet NES spel som varje tredjepartstillverkare fick släppa varje år begränsades också till bara fem. Denna begränsning och Nintendos granskning ledde till att tredjepartstillverkarna inte ville slösa någon av de få titlarna de fick släppa på ett mediokert spel. Nintendo begränsade ytterligare sina partners genom en regel om att de inte fick släppa sina NES titlar till konkurrerande konsoler. Resultatet blev att NES fick konsolexklusiva titlar av mycket hög kvalitet, och då NES blev så dominerande så valde de flesta tredjepartstillverkare att släppa sina tunga titlar på NES, och inte på konkurrenternas konsoler då NES hade över 50% av marknaden på de flesta platserna.

Under andra halvan av 80-talet så skapades många av historiens kanske bästa och mest klassiska spel, och en majoritet av dessa släpptes exklusivt på Nintendos NES. Många av dagens största franchises började på NES, såsom Nintendos egna Super Mario Bros, Zelda, Punch Out och Metroid. Capcom inledde sin Mega Man serie på NES och stod även för många idag klassiska Disney spel såsom Chip n Dale, Duck Tales, TaleSpin och Darkwing Duck. Konami lät sin Castlevania serie börja på NES och portade även flera av sina populära arkadspel t.ex. Contra (Probotector i Europa), Turtles 2 – The Arcade Game, Life Force Salamander och Gradius till formatet. Andra NES spel som cementerat dess plats i historien är Balloon Fight, Batman, Clu Clu Land, Donkey Kong, Dr Mario, Duck Hunt, Excitebike, Ice Climber, Kid Icarus, Kung Fu, Popeye, Wild Gunman och Wrecking Crew.

Nintendo Entertainment System är alltså inte bara det systemet som räddade hela konsolbranschen det är kanske också sin tids mest underhållande format.