Nintendo 64

Visar 1–20 av 271 resultat

Välkommen till Nintendo 64 avdelningen! Här hittar du allt från startpaket till tillbehör och spel till formatet.

Nintendo hade dominerat 8-Bit eran med sitt NES, och haft stora framgångar under 16-Bit eran med sitt Super Nintendo. Med en så framgångsrik historia, och med sin tunga position på den bärbara tv-spelsmarknaden, ansåg många att Nintendo inte skulle ha några problem att ta hem även nästa generation. Vad som komma skulle blev början till tuffare tider för marknadsledaren, men också en tid då Nintendo briljerade med innovativa idéer och fantastiska spel.

TV-spelsbranschen såg början till en ny tid redan med Philips CD-i, men det var inte förrän 1993 då Atari lanserade sin 64-Bit Jaguar och 3DO släppte sin 32-Bit 3DO Real Interactive Multiplayer som Sega och Nintendo började få allvarlig konkurrens och deras 16-Bit maskiner kanske såg något daterade ut. Som svar på de nya konsolerna utannonserade Nintendo ”Project Reality”, sin nya superkonsol. Project Reality utvecklades av Nintendo tillsammans med amerikanska Silicon Graphics som låg bakom de otroligt imponerande specialeffekterna i filmer som Terminator 2 och Jurassic Park. Hypen för den nya konsolen var enorm men det planerade lanseringsdatumet låg långt fram i tiden, och det var inte förrän i november 1995 som Nintendo kunde visa upp sin nya maskin, nu omdöpt till Ultra 64, på den årliga Shoshinkai utställningen. Av de 11 spelen som hade utannonserats för formatet var bara två spelbara, Kirby Bowl (som senare lades ner) och Super Mario 64. Under tiden så hade även Commodore släppt sin Amiga CD32, Bandai sin Playdia och NEC sin PC-FX. Ingen av dessa skulle visa sig något hot mot Nintendos kommande konsol, men ytterligare två nya konsoler anlände redan 1994 och det var dessa som skulle visa sig bli Nintendos riktiga konkurrenter i det kommande slaget om spelarnas hjärtan. Ärkerivalen Sega var tidigt ute med sin Sega Saturn sommaren 94 och i november samma år gick elektronikjätten Sony in i spelbranschen som konsoltillverkare med sin Playstation. 1995 var det många som uppgraderade till en konsol från den nya generationen och Nintendo var fortfarande inte klara med sin Ultra 64. Samma år lanserade Nintendo även sin halvt bärbara konsol Virtual Boy som nästan omedelbart blev ett försäljningsmisslyckande. Under den kommande tiden var Nintendo tvungna att förlita sig på den fortfarande relativt starka SNES-försäljningen samt sin bärbara Game Boy.

Året var 1996 när Nintendo till slut kunde släppa sin nya konsol i Japan och Nordamerika och 1997 när den till sist kom till Europa, nu omdöpt till sitt slutliga namn Nintendo 64 (N64). Det var mycket att ta igen för Nintendo, då Sega och Sony hade haft ett långt försprång. Hypen runt Nintendo 64 var dock fortfarande stark inte minst pga. den imponerande grafiken och den mycket nyskapande handkontrollen, som förutom trippla handtag och en avtryckare undertill hade en analog styrspak. N64 hade även fyra st handkontrollportar som möjliggjorde multiplayer för upp till fyra spelare samtidigt utan att behöva köpa en speciell adapter för detta. Precis som vid lanseringen av SNES så hade Nintendo färdigt ett Pilotwings-spel och ett Mario-spel. Super Mario 64 var en revolution inom spelbranschen och skulle ligga till grund för de flesta av de nya plattformsspelen i 3D som släpptes därefter. Efter lanseringen av N64 började ett nytt problem visa sig allt mer uppenbart för den nya konsolen, bristen på nya spel. Många tredjepartstillverkare hade dragit sig mot Sonys och Segas format, främst därför att de hade lägre avgifter för att släppa spel till deras konsoler, de hade också CD som medium, vilket var billigare än N64:ans dyra kassetter plus att det gick att få in mer data på en CD skiva.

Nintendo stod alltså relativt ensamma om att producera spel till N64, men under den kommande tiden skulle de också nästan överträffa sig själva när det kom till spelkvalitet. Förutom det nyskapande jetski-spelet Wave Race 64 kom även fortsättningar på SNES tidens mästerverk; Lylat Wars (StarFox 64 utanför Europa), F-Zero X och Mario Kart 64. Till Nintendos hjälp kom även Donkey Kong Countrys skapare Rare. Rare producerade megasuccén 007 Goldeneye, spelet som på allvar introducerade förstapersonskjutare på konsol. Rare stod också för mer barnvänliga spel som det mycket populära Banjo Kazooie. Allteftersom strömmade det till tredjepartstillverkare som hjälpte till att bygga upp en relativt imponerande spelmängd till systemet, om än inte lika imponerande som den flora av spel som kom till den blivande huvudkonkurrenten Playstation.

Under mitten och slutet av N64:ans livslängd fortsatte Nintendo och Rare att bygga vidare på sina kända varumärken. Nintendo släppte sent 1998 Zelda: Ocarina of Time, som av många än idag anses vara världens bästa spel. 2000 kom uppföljaren Zelda: Majora’s Mask. Även Kirby fick ett återseende med Kirby 64: The Crystal Shards. Rare byggde vidare på Donkey Kong serien med sitt Donkey Kong 64 och släppte även mycket uppskattade Banjo Tooie och Conker’s Bad Fur Day. Förutom brillianta uppföljare till sina mest älskade franchises startade Nintendo även flera nya på N64. Super Smash Bros var Nintendos svar på Power Stone till Dreamcast. Paper Mario blev ett mycket lyckat RPG med nyskapande grafik. Sist men inte minst så skapades Mario Party serien på N64. Mario Party spelen blev omåttligt populära och erbjöd stora samlingar med minispel och hade som så många andra N64 spel möjlighet för multiplayer upp till 4st spelare.

Nintendo 64 blev i slutändan inte den ekonomiska succé som Nintendo hade hoppats på och de fick i Japan se sig slagna av både Sega Saturn och Sony Playstation, samt i Nordamerika och Europa av den senare. Detta till trots så hade N64 några av sin tids mest underhållande speltitlar, och många av dessa räknas fortfarande till några av världens bästa spel.